catatkanlah rasamu di
BUKU TAMU
Noor Suraya


BUAT MENYAPU SI AYER MATA
adalah antologi cerpen-cerpen NOOR SURAYA sejak tahun 1985 - 2005:
  • Ajerah
  • Anak-anak Kongsi
  • ANA
  • Burung Kenek-kenek Warna Merah Hati...?
  • Cerita Semalam
  • Cinta Hajar Atiqah
  • Cukuplah Sekali
  • Fatimah Anak Perempuan Mr. Kong
  • Hati Zana
  • Maafkanlah Aku, Adibah!
  • Sayang Emak, Zeti!
  • Sepucuk Surat Cinta dari Lembah Kundasang

    Jemput ke...
    Rumah Kecil Tiang Seribu
    Nyanyian Tanjung Sepi

    Ulas Buku:
    Seribu Satu Malam


    Penerbitan
    Jemari Seni Publishing



    E-Novel
    NOOR SURAYA
    @kaksu

    KeBUN MiMPi...


    SURAT UNGU UNTUK NUHA

    edisi cetak

    ~ titipkan pesan buat J@J@
    di jendela ini...~
  •    

    << March 2011 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
     01 02 03 04 05
    06 07 08 09 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30 31


    Bacalah 10 Bab Dulu
    J@J@ & DIN




    Oktober 2009
    [1][2][3][4]
    November
    [5][6][7][8][9][10]


    tudung periuk pandai menari,
    menari lagu putera mahkota;
    kain yang buruk berikan kami,
    buat menyapu si ayer mata....


    NYANYIAN TANJUNG SEPI (2006) diterbitkan oleh CESB




    KERANAMU AIN... (2001) diterbitkan oleh CESB


    "Jika mencintaimu membawa hukuman mati... aku sudah lama mati, Ain."
    [Nik Ahmad Adam]




    BIRU UNGU CINTA (2003) diterbitkan oleh CESB



    "Seandainya terus mencintai Seera adalah suatu dosa... ampunilah keterlanjuranku itu, Tuhan."
    [Abdul Fattah]




    RINDUNYA KIAN MEMBARA (2004) diterbitkan oleh CESB



    "Pabila berkata tentang cinta, kita bagaikan tidak teringin jadi dewasa...."
    [Dr Farhana Haji Abu Bakar]




    TANAH ANDRIYANA (2002) diterbitkan oleh CESB



    "Asap api embun berderai,
    Patah sayap haluan perahu;
    Niat di hati tak mau bercerai,
    Kuasa Allah siapa yang tahu?"



    GURINDAM JIWA: HATI ANDRIYANA (2007) diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing









    Who links to me?



    18 Sept. 2007


    If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed




    Thursday, March 10, 2011
    [5] - Gadisku, Wan Adnin

    5

    Takkan Melayu Hilang di Dunia

    dilihat manis dipandang manis; manis sekali hati budinya

     

    Kak Nijah sudah berlalu masuk ke biliknya, sesi makan malam sudah selesai. Adnin baru sahaja menunggu waktu isyak tiba. Di rumah ini, makan malam siap disajikan selepas solat maghrib. Habis sahaja solat isyak, dia menyemak bacaan al-Quran dengan Tok Bonda selepas itu dia akan ada acara bebas. Berbual melalui YM dengan sahabat-sahabatnya yang jauh di mata.

    Zie dan Lila kerja di KL. Hani sudah setahun bekerja di Langkawi. Sheri kerja dengan Kerajaan Negeri Pulau Pinang dekat KOMTAR. Sejak Angah Su sibuk, kuorum mereka sudah berkurangan. Habiskan masa sejam berbual, masing-masing ucapkan selamat malam. Itulah saat yang paling menyeronokkan sepanjang hari yang berlalu.

    “Cek, sudah siap pesanan Tunku Manja?” soal Wan Empuk. Projek tiga bulan yang lalu itu, jarang sekali dia kemas kini perkembangannya kepada neneknya itu. Namun pagi tadi, Tunku Manja datang melihat hasil tekat Adnin. Kebetulan Wan Empuk tiada di rumah, waktu Tunku Manja sudah membuka pintu Alfa Romeo merah hati itu, barulah dia sempat berjumpa.

    “Sedikit lagi saja, tapi Nenda Engku hendak Adnin buat kasut juga. Ada contoh tak Tok Bonda, Adnin tidak pernah buat selama ni.” Kasut daripada tekat benang emas tu memang cantik. Dia pernah lihat dalam majalah lama. Majalah Wanita tahun 70-an kalau tidak salah, adat persandingan anak raja negeri mana dia tidak ingat. Tetapi cantik sangat, kalah kasut baldu manik dari Negeri China.

     “Dalam tong-tong kayu di stor tu mungkin ada, esok cek tengoklah. Ajak Kak Nijah tolong. Tok Bonda dah tak tahan nak masuk bilik belakang tu, panas,” kata Tok Bonda sambil memakai telekung warna putih bersih, cantik kerana dibilas dengan nila.

    “Panjang kaki dia, dah cek ada ke?”

    “Nenda Engku dah beri pagi tadi, katanya kaki Ku Ajeerah lebih kurang besar kaki Adnin. Tapi macam lebar sedikit, Adnin takut jadi tidak cantik kalau pakai kasut tekat benang emas.”

    “Nak buat guna baldu kuning juga ke? Cek, nak beli baldu baharu lagi?” Wan Empuk tidak ikut bersama memperkatakan tentang kaki cucu Tunku Manja. Amboi, pandai-pandai saja dia kompelin fasal kaki cucu orang. Pernah ke Tok Bonda ajar benda tak molek begitu, Adnin?

    “Ya. Nenda Engku kata nak buat bunga tanjung tiga kuntum. Kain baldu ada lagi, Tok Bonda. Tapi Adnin tak tahu hendak letak harga berapa.”

    “Dalam almari bilik arwah Tok Wan, ada invois harga zaman dulu. Cek semak dulu, lepas tu kita darab la dengan harga duit sekarang. Kunci almari tu dalam bekas kepala itik tu.” Kata Tok Bonda sambil matanya pindah ke almari hias berlipat tiga. Dia atasnya ada dua bekas kepala itik yang tidak pernah Adnin buka pun.

    “Cari fail invois tu sahaja, tak payah selongkar benda yang tak berkaitan dengan cek.”

    Adnin tidak berkata apa-apa, tiba-tiba sahaja azan berkumandang dan perhatian Tok Bonda beralih pada tikar sembahyang. Hari ini dia letih sangat. Dia ke Sungai Layar. Ada majlis merisik cucu sahabatnya. 

    Adnin mengerling ke arah tempat simpan kunci. Sudah lama dia ingin masuk ke bilik bacaan arwah Tok Ayahanda. Adnin tidak pernah tahu, kunci itu akan membuka lembaran hidupnya pada sesuatu yang tidak pernah diketahui selama ini. Kunci itu akan bercerita fasal Adnin...

    “Cek cepat, melengah-lengahkan solat tu tak baik.”

    “Ya, saya.” Ucap Adnin dengan rasa bergetar. Tidak sabar untuk membuka almari Tok Ayahanda esok.

    Dia cepat-cepat iqamat.     

     

    [Bersambung]

    ______

    :) 


    Posted at 3:08 pm by noorsuraya

    aimie_afifah
    May 25, 2011   04:27 PM PDT
     
    salam kak su...
    sy baru 'terjumpa' Wan Adnin...:)
    Jid
    March 26, 2011   09:05 AM PDT
     
    Teng... teng... teng... **sambung sound effect KRyn**
    ryn
    March 16, 2011   09:40 AM PDT
     
    jeng..jeng..jeng...
    Rinai
    March 15, 2011   12:53 PM PDT
     
    Kak Su,
    watak Wan Adnin dalam Gadisku Wan Adnin ni sambungan Ayuh, Lari ke Pulau Harapan ke? ;)
    Jidah
    March 11, 2011   02:26 PM PST
     
    Cermatnya Tok Bonda, invois Tok Wan thun jepun pun dok simpan lagi, baguiss sungguh la.

    Adnin cepat2 selongkaq bilik tu kami pun tak sabaq nak tau apa ada kat situ.

    uuppps lupa nak tanya, Tunku Manja tak dak cucunda lelaki ker, boleh kenen buat cucu menantu Tok Bonda, comfirmed Tok Bonda approved.
    yang jauh di pulau
    March 10, 2011   06:03 PM PST
     
    kaksu, tata rias bilik tok bonda tu rasa seperti masuk ke bilik anak dara guru mengaji kita satu waktu dulu.

    Dan almari hias berlipat 3 itu sudah lama kita jatuh chenta. Dan katil besi antik itu... huhuhu

    psssttt bekas celak mata tembaga berhias burung merak ole2 dari makkah masih tok bonda simpan ker tak? :p
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry