catatkanlah rasamu di
BUKU TAMU
Noor Suraya


BUAT MENYAPU SI AYER MATA
adalah antologi cerpen-cerpen NOOR SURAYA sejak tahun 1985 - 2005:
  • Ajerah
  • Anak-anak Kongsi
  • ANA
  • Burung Kenek-kenek Warna Merah Hati...?
  • Cerita Semalam
  • Cinta Hajar Atiqah
  • Cukuplah Sekali
  • Fatimah Anak Perempuan Mr. Kong
  • Hati Zana
  • Maafkanlah Aku, Adibah!
  • Sayang Emak, Zeti!
  • Sepucuk Surat Cinta dari Lembah Kundasang

    Jemput ke...
    Rumah Kecil Tiang Seribu
    Nyanyian Tanjung Sepi

    Ulas Buku:
    Seribu Satu Malam


    Penerbitan
    Jemari Seni Publishing



    E-Novel
    NOOR SURAYA
    @kaksu

    KeBUN MiMPi...


    SURAT UNGU UNTUK NUHA

    edisi cetak

    ~ titipkan pesan buat J@J@
    di jendela ini...~
  •    

    << May 2015 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
     01 02
    03 04 05 06 07 08 09
    10 11 12 13 14 15 16
    17 18 19 20 21 22 23
    24 25 26 27 28 29 30
    31


    Bacalah 10 Bab Dulu
    J@J@ & DIN




    Oktober 2009
    [1][2][3][4]
    November
    [5][6][7][8][9][10]


    tudung periuk pandai menari,
    menari lagu putera mahkota;
    kain yang buruk berikan kami,
    buat menyapu si ayer mata....


    NYANYIAN TANJUNG SEPI (2006) diterbitkan oleh CESB




    KERANAMU AIN... (2001) diterbitkan oleh CESB


    "Jika mencintaimu membawa hukuman mati... aku sudah lama mati, Ain."
    [Nik Ahmad Adam]




    BIRU UNGU CINTA (2003) diterbitkan oleh CESB



    "Seandainya terus mencintai Seera adalah suatu dosa... ampunilah keterlanjuranku itu, Tuhan."
    [Abdul Fattah]




    RINDUNYA KIAN MEMBARA (2004) diterbitkan oleh CESB



    "Pabila berkata tentang cinta, kita bagaikan tidak teringin jadi dewasa...."
    [Dr Farhana Haji Abu Bakar]




    TANAH ANDRIYANA (2002) diterbitkan oleh CESB



    "Asap api embun berderai,
    Patah sayap haluan perahu;
    Niat di hati tak mau bercerai,
    Kuasa Allah siapa yang tahu?"



    GURINDAM JIWA: HATI ANDRIYANA (2007) diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing









    Who links to me?



    18 Sept. 2007


    If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed




    Tuesday, May 12, 2015
    [ii] Surat Ungu untuk Nuha

     

    Li'a menuang kopi 'o' ke dalam cawan Alang. Sebelum duduk di sebelah Badli, suaminya.

    "Awat pula nak halang, hang pun selalu tak ada rumah apa. Sama saja kalau Nuha ada dengan Nuha tak ada di rumah. Hang kan suka lone ranger. Merambu sana-sini, macam YB pencen." Balas Bad, apabila Alang bercerita dengan muka monyok tentang Nuha hendak sambung belajar dan tinggal dia sorang-sorang.

    Merambu?

    "Yalah dah pukul macam ni Alang duk melilau lagi." Sambung isterinya pula. Mereka suka hati saja kutuk Alang, sebab sudah biasa berkawan baik sejak kecil.

    Merambu???

    Siang aku pi bendang atau kilang. Petang main sepak raga. Malam dan subuh pi masjid. Amboi, tuduh aku pi merambu. Ada la sesekali tu pi memancing tepi ban tu saja. Itu pun kadang-kadang dia berkelah dengan Nuha.

    "Oh, nak kedekut air kopi la ni." Kata Alang. Padahal sudah habis secwan dia minum.

    "Bukan macam tu, tapi dengan perangai hang tak pernah lekat di rumah, hang tak akan terasa Nuha ada di rumah ke dak."

    Hesy, depa tak kenal hati Alang rupanya. Alang tak biasa hidup kalau balik rumah tengok Nuha tak ada depan mata. Mereka bukannya seperti pasangan lain, kalau pasangan ada depan mata duk SMS ke kawan-kawan lain. Dia dengan Nuha, kalau ada sama-sama, mata saling bertentang. Kalau bergaduh sikit-sikit pun sebab saling menyayangi, bukannya sebab apa.

    "Kalau Li'a, Li'a bagi dia pi dulu. Kalau dia tak larat dia berhenti. Kalau dia tak berhenti tu, maknanya hidup dia di KL lebih seronok daripada jadi isteri Alang di sini." Balas Li'a sambil ketawa. Dia celup roti patsagi dalam cawan berisi kopi o sebelum masukkan ke dalam mulutnya yang becok. Sejak jadi mak-mak ni Li'a bukan main suka berleter. Badli pun sama, sambung ketawa isterinya.

    Macam mana hendak berpisah dengan Nuha, sebab sekejap saja tak nampak muka Nuha dia sudah teringat. Itulah kadang-kadang dia akan lalu depan klinik desa depan tu, dan hon dua kali, biarpun Nuha tak perasan. Nuha tu kalau dah bekerja, tak nampak dah apa berlaku di luar klinik dia tu! Hesy.

    Siapa kata dia suka merambu tak ingat dekat isteri.

     ****

     

    Nuha menepuk bedak sejuk ke mukanya yang licin. Bedak tu baru Mak Cik Raja titik bulan lepas, setelah diletakkan segala jenis bunga: melur, inai, kenanga dan juga daun pandan -- hari ini bedak itu sudah sedia untuk dipakai.

    Alang tak suka Nuha pakai bedak sejuk waktu hendak tidur, dia terasa selalu nampak Nuha macam anak kucing siam yang jatuh dalam besen tepung sahaja. Dan Mak Cik Raja selalu marah dekat Alang sebab suka hati sahaja kutuk Nuha. Bedak sejuk ni fungsinya untuk licinkan kulit muka dan elak jerawat.

    "Sejak kahwin dengan Alang ni, muka Nuha selalu sahaja kena serang jerawat batu, hormon terganggu dengan perangai Alang." Balas Nuha apabila nampak sahaja Alang masuk ke bilik dan meletakkan kopiahnya atas meja mekap.

    Alang merenung si mata kucing siam itu. Dia diam sesaat sebelum membalas, "Sayang saja muka cantik-cantik, tutup dengan bedak macam kuih keria tu."

    Oh, jadi Nuha ni cantik la. Hati sudah kembang-kempis.

    "Kuih keria tu manis, Nuha suka." Balas Nuha sebelum ke dapur mencuci tangan.

    Selepas dia masuk semula ke bilik, Alang sudah ke depan menonton televisyen seorang-seorang. Nuha tutup lampu bilik dan cuba untuk tidur. Selalu Alang tidak pernah balik lewat lepas solat isyak. Hari ini sampai pukul sebelas baru dia balik. Ada ceramah ke, ada ustaz dari mana-mana datang baca kitab kuning ke -- sehingga selepas itu ahli jemaah masjid akan duduk-duduk berbual, bertanya itu ini yang tidak jelas, selepas habis kuliah?

    Malam ni Nuha ingin bergaduh dengan Alang. Tadi waktu makan malam, Alang sekali tegaskan, 'jangan pergi'. Nuha tak kesah kalau tak sambung belajar, tetapi dia tidak suka Alang arah dia itu ini. Dia mahu Alang cakap baik-baik. Dia mahu Alang metafora dengannya. Yalah, waktu Alang duk suruh dia pakai tudung dulu, dia tak suka. Tetapi apabila Alang bermetafora siap bagi sajak dan tudung tujuh warna pelangi, hati dia tidak jadi marah pada Alang.

    Tetapi...

    Sebaik sahaja Nuha bangun esoknya, dia lihat beg besar sudah ada depan almari baju mereka.

    Alang halau Nuha ke? Hatinya jadi sebak.

    Atau Alang yang nak ke mana-mana ni.

    Beg sebesar orang bawa pergi Makkah tu buat Nuha jadi tidak tentu arah.

    Lambatnya Cik Alang pulang. Terasa penat menunggu Alang pulang daripada solat subuh. Bukan main anak Mak Cik Raja, siap ugut Nuha gaya metafora ganas begini.

    Nuha sudah merambu air mata.

     [Bersambung]

     _____________________________________

    Ps: Gedik Cik Suraya, dua entri sehari ni.   


    Posted at 6:01 pm by noorsuraya

    Mak Cik Raja
    May 23, 2015   06:03 PM PDT
     
    Zeehan,
    Pyar :)

    Wan Empok, :p

    Liza Shariff,
    Mak Cik Raja dah pindah rumah dekat sawah!

    Ayun_Tata,
    Rindu pada yang singgah di sini juga :) terima kasih.

    Yana,
    Bab Hari Jururawat ni dah selesai :)
    yana
    May 13, 2015   09:47 AM PDT
     
    ade sambungan lg.. yeahh.. cepat2 buat lg kak su.. xsabar
    Ayun_Tata
    May 12, 2015   11:58 PM PDT
     
    Ya ampun~ rindunya~ rindunya~ alang dan nuha. Rindunya~ &#128514;&#128514;
    liza shariff
    May 12, 2015   07:21 PM PDT
     
    Wah! teruja nak tahu kisah selanjutnya..
    suka 3x..
    zeehan
    May 12, 2015   07:04 PM PDT
     
    kak su duk perangat balik kisah alang dan nuha ni...
    Wan Empok
    May 12, 2015   07:00 PM PDT
     
    Mak Cik Raja, silalah gedik lagi. Kita tak sabaq dah ni. Malam ni satu lagi entri naaa.
    zeehan
    May 12, 2015   06:57 PM PDT
     
    terima kasih mere pyar kak su
    Mak Cik Raja
    May 12, 2015   06:50 PM PDT
     
    Hairan kenapa semua komen tak keluar. Uwaaa.
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry